Hahment ten zwrot
w szczególności w art. 14 par. 1 kkw moim zdadniem znaczy ni mniej, ni więcej, tylko że zebranie w tymże trybie informacji dotyczących skazanego nie musi odbywać się z automatu w drodze instytucji wywiadu środowiskowego. Dopiero, jeśli w takim zarządzeniu jest wprost wskazane, że chodzi o wywiad środowiskowy, czyli szczególną formę zebrania informacji o skazanym.
Zwróć uwagę, jak art. 14 kkw jest opisany w np. Lexie -
[zebranie informacji o skazanym] a nie [wywiad środowiskowy] jak już ma to miejsce wprost przy art. 214 kpk. Tak więc w tym trybie art. 14 par. 1 kkw, sąd może zarządzić zebranie informacji o skazanym w drodze wywiadu środowiskowego na wskazaną okoliczność, ale również na mocy tego przepisu może zarządzić zebranie informacji o skazanym w zakresie ilości odpracowanych godzin społecznych w ramach k.o.w.
Jeśli chodzi o samą treść tego przepisu (14/1 kkw) to dalej uważam, że
stricte kurator sądowy jest tam wymieniony jako organ wykonujący orzeczenie organu postępowania wykonawczego wymienionego w art. 2 kkw, którym to organem postępowania wykonawczego jest już stosownie do pktu 6, nie kurator sądowy, lecz zawodowy kurator sądowy. Zarządzając przeprowadzenie wywiadu śr., błędem formalnym byłoby napisać w takim zarządzeniu, że -
kurator sądowy w trybie art. 14 par. 1 kkw zwraca się... itd. To mniej więcej tak samo, jak wywiad zarządziłby Ci nie dyrektor zk, lecz np. kierownik penitencjarny. Zatem nieopatrznie w tej kwestii czynisz ten sam błąd przy interpretacji art. 14 kkw, co m.in. DWOiP, czyli operujesz ogólnym zwrotem kurator sądowy. Oczywiście kurator zawodowy jest także kuratorem sądowym, lecz jeśli chodzi o organ postępowania wykonawczego, to już wyraźnie i dobitnie należy wskazać, że jest nim wyłącznie sądowy kurator zawodowy, mający uprawnienie wskazane w art. 14 par. 1 kkw.
Z całą tą historią art. 14 kkw
niepoważne jest to dzielenie organów postępowania wykonawczego na te, które mają uprawnienie do zarządzania i te, które takich uprawnień - nie wiedzieć czemu - nie posiadają. MS ma świadomość braku powagi w powyższym, dlatego też zamierza już wprost zmienić treść art. 14 kkw, aby dalej nie narażać się na niepowagę i co tu nie powiedzieć - śmieszność. Jest to o tyle nielogiczne i niepoważne - owo twierdzenie ze strony DWOiP o braku uprawnienia kuratora zawodowego do wydawania zarządzeń - jeśli weźmie się szczególnie pod uwagę treść art. 6 par. 2 i 3 kkw. Par. 2 mówi, że:
Skazany może składać wnioski, skargi i prośby do organów wykonujących orzeczenie
...a więc bez ograniczeń do wszystkich organów wymienionych w art. 2 kkw. Z kolei par. 3 tegoż przepisu wskazuje wprost:
Jeżeli wnioski, o których mowa w § 1 i 2, oraz skargi i prośby, o których mowa w § 2, oparte są na tych samych podstawach faktycznych, właściwy organ może wydać zarządzenie o pozostawieniu ich bez rozpoznania.
...a więc, jeśli skazany pisze kolejny wniosek do kuratora zawodowego o udzielenie np. pomocy z FPP, po tym jak jego wcześniejszy wniosek został negatywnie oceniony i kurator stwierdza, że ten kolejny jest na tych samych podstawach faktycznych, to co ma zrobić, jeśli - wg DWOiP - nie jest organem uprawnionym do wydawania zarządzeń?
Ma postępować zgodnie z przepisem rangi ustawowej, czy zgodnie z wykładnią DWOiP?Dalej, owe dzielenie przez DWOiP organów postępowania wykon. jest niepoważne również dlatego, że np. kurator zawodowy w niektórych miejscach kkw jest wymieniany w jednym szeregu z prezesem sądu, czy sędzią penitencjarny - vide art. 7 par. 1 kkw.
Co do opinii prof. Lelentala, to czytałem ją i również uważam, że nie jest najlepszym tutaj argumentem różna podległość resortowa, albowiem jeśli przepisy konretnie wskazują na posiadanie legitymacji, to bez różnicy jest tutaj to pod jakim ministrem się jest.
Lecz co do Twojego pytania:
Tutaj się nasuwa pytanie dlaczego Sąd może wydawać Policji zarządzenia skoro tak jak kuratorzy podlega MS?
...ponieważ ma legitymację w postaci art. 10 par. 1 kkw
To by było tyle na dzisiaj.
Pozdrawiam Cię Kolego już prawie świątecznie...
