Moderatorzy: Ultima, BBG, Sasquatch
kraliusz pisze:
a i oto rzeczone pismo, które w punkcie 2. brzmi:
"Zdaniem Departamentu Wykonania Orzeczeń i Probacji kurator sądowy nie może w trybie art. 14 kkw zarządzić zebrania informacji dotyczących skazanego, w szczególności w drodze wywiadu środowiskowego Policji, dowódcy jednostek wojskowych oraz innym kuratorom.
Zgodnie z treścią art. 14 kkw w postępowaniu wykonawczym organ wykonując] orzeczenie może zarządzić zebranie informacji dotyczących skazanego, w szczególność: w drodze wywiadu środowiskowego przeprowadzonego przez kuratora sądowego. W razie uzasadnionych wątpliwości co do tożsamości skazanego organ wykonujący orzeczenie może zażądać ustalenia jego tożsamości przez Policję.
Wykładnia gramatyczna w/w przepisu wskazuje jednoznacznie na to, że kurator sądowy jest podmiotem wykonującym zarządzenie organu (np. sądu), a nie podmiotem zarządzającym zebranie informacji. Odmienna interpretacja prowadziłaby do wniosku sprzecznego z zasadami logiki, że kurator sądowy mógłby zarządzić zebranie informacji przez innego kuratora sądowego. Mogłoby to prowadzić do licznych sporów kompetencyjnych, w razie zarządzenia zebrania informacji przez kuratorów sobie nawzajem. Przepisów prawnych nie powinno się interpretować w sposób, który prowadzi do wniosków sprzecznych z zasadami logicznego rozumowania (zakaz stosowania wykładni ad absurdum).
Podobnego zdania jest prof. Zbigniew Hołda, który w komentarzu do art. 14 Kodeksu karnego wykonawczego wskazuje, że „z treści art. 14 wynika, że głównym podmiotem na którym ciąży obowiązek zbierania wiadomości o skazanym, w szczególności w drodze wywiadu środowiskowego, jest kurator sądowy. Do przeprowadzania tych czynności mogą być też wyznaczone inne podmioty (art. 14 § 2). Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 26 sierpnia 2003 roku w sprawie określenia innych niż kurator sądowy organów powołanych do przeprowadzenia:. wywiadu środowiskowego, jego zakresu oraz trybu przeprowadzenia (DzU.Nr 152, ,poz. 1495.) .upoważnia organ wykonujący orzeczenie do zarządzenia przeprowadzenia takiego wywiadu także przez komendę powiatową (miejską) lub rejonową Policji. Przepisy rozporządzenia wskazują także, jakie informacje powinien zawierać wywiad środowiskowy oraz jakie podmioty są zobowiązane udzielać ich kuratorowi lub właściwej jednostce Policji."'
Na potwierdzenie przedstawionej powyżej interpretacji przepisu art. 14 kkw wskazuje także tytuł wydanego na podstawie art. 14 § 2 kkw rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości w sprawie określenia innych niż kurator sądowy organów powołanych do przeprowadzenia wywiadu środowiskowego, jego zakresu oraz trybu przeprowadzenia, który jednoznacznie określa jakie organy inne niż kuratorzy sądowi, są uprawnione do udzielania informacji w postaci wywiadu środowiskowego.
Podsumowując, zdaniem Departamentu Wykonania Orzeczeń i Probacji kuratorzy nie mają uprawnienia do zarządzania w trybie art. 14 kkw zebrania informacji -dotyczących skazanego innym podmiotom. Sporządzanie wywiadów środowiskowych i udzielanie sądowi informacji o osobie, w tej formie jest podstawowym obowiązkiem kuratorów sądowych, jako służby posiadającej ku temu najwyższe kwalifikacje. Zlecanie przez kuratorów innym podmiotom przeprowadzenia takich czynności jest niedopuszczalne i „sprzeczne z wolą Ustawodawcy wyrażoną w art. 14 kkw."
Może zapoczątkuje to szerszą dyskusję na temat tego czy jesteśmy w końcu organem wykonawczym czy nie i czy mamy sobie wybierać, albo co gorsza, ktoś będzie wybierać za nas, czy takowym organem i w jakich sytuacjach jesteśmy.
W dalszym ciągu podtrzymuję swoją prywatną opinię, że zapisy Ustawy kkw są jednoznaczne i nie wymagają dodatkowej, a już na pewno nie tak daleko idącej, wykładni, którą oceniam jako nadinterpretację. (ale to osobista "wycieczka" jest)
Wróć do Kuratorzy dla dorosłych
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości